Supermarkt- en groothandelsbedrijf Sligro heeft in de eerste 6 maanden van het jaar de winst en omzet zien toenemen ten opzichte van een jaar eerder. Dat maakte het concern donderdag bekend.
Sligro realiseerde een winst van 26 miljoen euro. Dat is 2,3 procent meer dan een jaar terug. De omzet kwam uit op ruim 1,2 miljard euro, 1,5 procent meer dan in dezelfde periode van 2012. Het bedrijf, dat geen voorspelling doet voor de rest van het jaar, constateert desondanks dat de ,,nieuwe economische realiteit” zorgt voor onverminderde omzetdruk en felle concurrentie.
De onderneming heeft naar eigen zeggen nog ruimte om de kosten te verlagen. Verder wijst Sligro op de sinds 1 juli gewijzigde btw-wetgeving op rookwaren. Die zal naar verwachting leiden tot een omzetafname van circa 30 miljoen euro in de tweede helft van het jaar.
Volgens topman Koen Slippens waren ,,de effecten van het lage consumentenvertrouwen en de algehele economische ontwikkeling” vooral in de foodservicemarkt voelbaar. ,,Bovendien zat het weer in het eerste halfjaar bepaald niet mee. Met dat als achtergrond zijn wij niet ontevreden met de gerealiseerde winsttoename.” Foodretail liet een stevige winstgroei zien.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl